Op zondag 16 oktober heeft Deventer Literair Elly Kamp te gast gehad in Sociëteit de Hereeniging. Kamp voltooide een dubbelbiografie over het echtpaar Ferdinand en Johanna Bordewijk. Het zou een middag worden met gesproken woord maar ook met pianospel van Marcel Worms die werken van Johanna Bordewijk uitvoerde.
Het idee van een dubbelbiografie leefde allang bij Kamp en ze deed er uiteindelijk tien jaar over. Ferdinand Bordewijk (1884-1965) is de bekendste van het tweetal. Hoewel hij al de nodige publicaties op zijn naam had staan, wist hij pas in de jaren dertig echt voor het literaire voetlicht te komen met Bint (1934) en Karakter (1938). “Het werk van Bordewijk is soms somber, maar altijd intens. Het gaat over de eeuwige thema’s zoals liefde, haat en angst” zegt Elly Kamp.
Johanna Bordewijk- Roepman (1892-1971) was componist. Als autodidact begon zij te componeren. Een van haar meest bekende werken is Sonate (1943), een werk uit de oorlogsjaren. Ferdinand en Johanna kozen er beide voor om zich in deze jaren niet te laten registreren bij de Kultuurkamer. Een principiële keuze in deze moeilijke periode, zeker voor Johanna omdat vrijwel alle musici doorspeelden tijdens de bezetting. Merkwaardig genoeg zou deze periode als een boemerang op het echtpaar terugkomen. Dit vanwege hun werk in de naoorlogse Ereraden. Beiden kregen veel kritiek op hun werk om het nationale cultuurgoed te zuiveren en vooral Johanna had het er moeilijk mee. Ferdinand schreef in deze periode Bloesemtak (1955), een eerbetoon aan Johanna.
Opvallend bij Ferdinand is de fascinatie voor namen. Zelf liet hij vijf van de zes voornamen schrappen, maar voor personages in zijn boeken gebruikte hij zelfs het telefoonboek als inspiratiebron. Katadreuffe. Dreverhaven. Het zijn de bekende namen uit Karakter. Dat zullen alle bezoekers van zondagmiddag beamen.
De foto’s zijn gemaakt door Herman Riphagen.
Gerco Grevers